dinsdag 20 juli 2010

Scheren door de scheren...

Nadat we zo gelukkig hadden gehekankerd, ging het toch nog mis.

Na Loftahammar zeilden we een klein stukje Noord om in de baai van Huvududden te eindigen. Daar hebben we op aanwijzing van een stel Zweden een prachtig plekje gevonden om ons hekanker te laten vallen.
Maar na een paar uur liet het anker los. Suzan rennen op blote voeten de kant op om de voorlijnen los te gooien en zelf weer aan boord te springen om af te houden van de boot die eerst een stukje weg lag, maar nu wel dichtbij kwam. Hans gauw aan de ankerlijn trekken en trekken om het anker binnen te hijsen en de boot te manoevreren. Dat lukte allemaal goed en opnieuw brachten we het hekanker uit. Maar nu was het na een half uur al los. Dus de hele procedure overnieuw. Daarna zijn we iets terug gevaren naar het vissershaventje Flatvarp.

's Avonds terug van een wandeling lagen ineens Rienk en Marlies van de 'Elise' uit de vereniging in Lelystad naast ons. Zij op weg naar het Zuiden en wij nog iets verder Noord. De volgende dag een prachtige tocht ruim en voor de wind achter de scheren langs naar Arkosünd. Daar was het flink druk met matchrace wedstrijden. Weer geen bank of geldautomaat te vinden dus karige boodschappen gehaald.

Wat heen en weer ge-smst met Ellen en Hans van de'Ulysses' ook uit de vereniging in Lelystad en de volgende morgen besloten elkaar te ontmoeten in Stegeborg. Zij komende vanuit het Göttakanaal en wij op ons verste punt.

Dit was tot nu toe de enige regen en onweersdag en onze Cobb doet het dus ook uitstekend in de plensregen. Voor Parkhaven volgt de foto later.

Van Stegeborg, met een mooie ruine, naar Gryts Varv, een klein haventje op de terugweg, net buiten de hoofdroute en met een hotel waar bank services werden beloofd in de pilot. En ja hoor daar konden we weer cash scoren. De zeiltocht was weer prachtig van aan de wind tot ruime wind en de laatste 4 mijl op de motor weer een eind naar beneden gezakt. Dat was eergisteren en inmiddels liggen we nu in Visby Gotland.

Vertrek gisterenmorgen uit Gryts Varv met een gereefd grootzeil omdat het daar zo ontzettend poeierde 's morgens, maar eenmaal de scheren uit naar open water hadden we een windje 3 achter. Omdat we geen zin hadden om te rollen een stukje stuurboord uit zodat we richting Noord Olland zouden zeilen. Na een paar uurtjes begon de wind te krimpen en was dat niet meer bezeild, maar Visby Gotland wel en we hebben met windkracht 5 een prachtig aan de winds rak gelopen van zo'n 42 mijl. In Visby langs de kade wiebelend geslapen en vanmorgen de boot in de passantenhaven aan de buitenkant gelegd.

Visby is een belevenis en levert tegenstrijdige gevoelens op. In de binnen passantenhaven lijkt het wel Monaco. Het sterft er van de motorjachten waar vanaf een uur of drie 's middags feest gevierd wordt met disco, mooie meiden, mooie maar ook lelijke mannen, champagne en veel harde stampmuziek. 's Nachts om drie uur was de kade nog vol met mensen.
De stad zelf is een prachtige oude vestingstad met muren en torens om de binnenstad. In de binnenstad een paar mooie ruines van oude kerken en heel veel zomerse sfeer: restaurantjes, winkeltjes, souvenirshops maar dan leuke met authentieke spulletjes, designwinkels enzo verder............... Kortom reden om hier even te blijven liggen.